شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۷ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲

دیباچه -زهرافرود : پروانه معصومی از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون بود که با نیم قرن فعالیت موفق در زمینه بازیگری توانست نقش های ماندگاری را ازخود به یادگار بگذارد،او با جوهره هنری خود به نقش های بسیاری جان بخشید. "معصومی" از مهم‌ترین بازیگران زن سینمای ایران در دهه‌۶۰ و ماقبل آن بود و کارنامه هنریش پر بود از همکاری با برجستگان عرصه فیلمسازی، از جمله بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و حتی محسن مخلملباف و کیومرث پوراحمد. بازیگر آثاری چون "ناخداخورشید"، "مسافر ری "،"امام علی "،"دریایی ها،" یوسف پیامبر" و"درکنار پروانه ها " هنرمندی فرهیخته و اصیل بود و اصالت فرهنگی در نظرش اهمیت بسیاری داشت.او آدم حاشیه‌داری نبود و اتفاقاً سینما را هم خیلی دوست داشت اما این اواخر علاقه چندانی به صحبت درباره سینما نداشت چرا که معتقد بود در سینما دیگر جایگاهی برای او وجود ندارد ، اگر چه زنده یاد پروانه معصومی بازی آثار مختلف و سبک و سیاق های متفاوت را تجربه کرده بود اما در آخرین مصاحبه ای که با او داشتیم گفت تاکنون در طی سالها حضور در عرصه بازیگری، بازی در نقش خاصی را مدنظر نداشته ام اما آرزو دارم در فیلمی نقش حضرت زینب (س) را ایفا کنم حتی با  وجود اینکه نمی‌توان چهره ای از این بانوی بزرگوار را مصور ساخت. دیباچه درباره این بانوی هنرمند و فرهیخته با "نعیمه نظام دوست"که در دو مجموعه" پلیس جوان"،"دریایی ها "و فیلم سینمایی "ساکن کلبه چوبی"همبازی بوده گفتگویی داشته که می خوانید:

"نعیمه نظام دوست "بازیگر سینما و تلویزیون به خبرنگار دیباچه گفت : مرحومه "معصومی" انسانی مقتدر جدی و مهربان بود، اقتدار و ابهت او در صحنه‌های فیلمبرداری و حتی نقش‌هایی که از خود به یادگار گذاشت کاملاً ملموس و مشخص است و همین ویژگی اخلاقی از او شخصیتی منحصر به فرد ساخت. 

او افزود: اقتدار زنده یاد" پروانه معصومی" نه تنها هیچگاه از عطوفت، همکاری و همیاری او با دیگر بازیگران در صحنه‌ فیلمبرداری نکاست، بلکه وی همیشه سعی داشت آموزه‌ها و تجربیات خود در عرصه نقش آفرینی را به دیگر بازیگران انتقال دهد و شاخصه‌های مهم خلق شخصیت که خود طی سال‌ها فعالیت در عرصه بازیگری به آنها دست یافته بود را در اختیار بازیگران به ویژه تازه واردان این حرفه بگذارد .

"نظام دوست" اظهار داشت : بدون اغراق می‌توان گفت آگاهی‌های مرحومه" معصومی" در حوزه هنر و مباحث مختلف آنچنان بود که می‌شد ساعت‌ها بدون هیچ گونه احساس خستگی و بی‌حصلگی پای صحبت‌های او نشست و از داشته‌هایش تلمذ جویید و بنده خودم جزو افرادی بودم که نشستن پای صحبت‌های او برایم لذت بخش بود. اگر چه او سال‌ها در حوالی صومعه سرا روزگار سپری نمود و برخی تلخی‌های روزگار، مشکلات و دغدغه‌های روزمره و کهولت سن سبب دوریمان از یکدیگر شد اما قلب رئوف او این فاصله را برنمی تافت وگاهی حتی بصورت تلفنی با هم در ارتباط بودیم. به هرحال نمی‌توان پذیرفت محبت چیزی باشد که بتوان آن را با دوری و نزدیکی راه قیاس نمود؛ او در در جایی دور از ما زندگی کرد اما قلب‌هایمان با این بانوی شریف و اصیل به یکدیگر نزدیک بود . 

وی ادامه داد : برخی افراد از اینکه بنده در اطلاع رسانی برخی مطالب از جمله فوت هنرمندان پیش قدم می‌شوم گلایه دارند. در اینجا عنوان می‌کنم از آنجا که دامنه ی  دوستانم حد و مرز محدودی ندارد و همکاران خود را خانواده خود می‌دانم از این رو سعی می‌کنم ضمن ارتباط با آنها جویای احوالشان باشم و همین امر سبب می‌شود از حال و روز کنونی آنها باخبر شوم . در کل زنده یاد "معصومی" شخصیتی بود که در راه  خلق شخصیت‌های هنری عاشقانه گام برداشت . 

نظام دوست که هم اکنون مشغول ایفای نقش در فیلم سینمایی "تگزاس ۳ "و آماده شدن برای اجرا در فصل جدید مسابقه" بگو بخند" از شبکه نسیم سیماست گفت : مرحومه" پروانه معصومی" نماد یک زن اجتماعی و مادری اصیل بود  و از آنجایی که خانواده‌ای با اصالت و ریشه‌دار داشت، اصیل به دنیا آمد و با وقار و اصالت از دنیا رفت .

برچسب ها: پروانه معصومی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار